Junaid al Baghdadi
Syaikh Abul Qasim Junayd al-Baghdadi (maqamnya gambar di sebelah) adalah seorang ulama sufi dan wali Allah yang paling menonjol namanya di kalangan ahli-ahli sufi. Tahun kelahiran Imam Junaid tidak dapat dipastikan. Tidak banyak dapat ditemui tahun kelahiran beliau pada biografi lainnya. Beliau adalah orang yang terawal menyusun dan memperbahaskan tentang ilmu tasauf dengan ijtihadnya. Banyak kitab-kitab yang menerangkan tentang ilmu tasawuf berdasarkan kepada ijtihad Imam Junaid Al-Baghdadi.
Kehidupan
tasawuf yang dilakukan seseorang merupakan jalan penyucian hati dan
jalan kekhusyukan untuk mengingat Dia. Berhubungan dengan kekhusyukan,
Syaikh Junayd al-Baghdadi juga mengatakan,“Tuhan menyucikan ‘hati’
seseorang menurut kadar kekhusyuknya dalam mengingat Dia.”
Nama
lengkapnya adalah Abu al-Qasim al-Junayd ibn Muhammad ibn Junayd
al-Baghdadi. Ia kemudian lebih populer dengan panggilan Imam Junayd
al-Baghdadi, dan terkadang juga dipanggil al-Junayd saja. Ia merupakan
tokoh sufi yang besar pengaruhnya di Baghdad. Imam Junayd lahir di Kota
Nihawand, Persia, dan wafat pada 298 H/910 M. Meskipun ia lahir di
Nihawand, keluarganya bermukim di Kota Baghdad, tempat ia belajar hukum
Islam menurut mazhab Imam Syafi’i, dan akhirnya ia menjadi qadi di
Baghdad.
Imam Junaid adalah seorang ahli
perniagaan yang berjaya. Beliau memiliki sebuah gedung perniagaan di
kota Baghdad yang ramai pelanggannya. Sebagai seorang guru sufi, beliau
tidaklah disibukkan dengan menguruskan perniagaannya sebagaimana
setengah peniaga lain yang kaya raya di Baghdad.
Waktu
perniagaannya sering disingkatkan seketika kerana lebih mengutamakan
pengajian anak-anak muridnya yang dahagakan ilmu pengetahuan. Apa yang
mengkagumkan ialah Imam Junaid akan menutup kedainya setelah selesai
mengajar murid-muridnya. Kemudian beliau balik ke rumah untuk beribadat
seperti solat, membaca al-Quran dan berzikir.
Dalam
disiplin sufi, ia adalah murid pamannya, Syaikh Sari as-Saqati (w. 253
H/867 H), saudara kandung dari ibunya sendiri. Di samping belajar dengan
as-Saqati, ia juga berguru kepada Abu Abd Allah al-Haris ibn Asad
al-Basri al-Baghdadi al-Muhasibi (165 H – 243 H/781 – 857 M), seorang
sufi yang terkemuka di Baghdad ketika itu. Imam Junayd al-Baghdadi,
bahkan dipandang sebagai murid terdekat dan paling banyak mendapatkan
ilmu dari Haris al-Muhasibi tersebut.
Sejak
kecil, Imam Junayd terkenal sebagai orang yang cerdas, sehingga sangat
mudah dan cepat belajar ilmu-ilmu agama dari pamannya. Karena
kecerdasannya itu, ketika berumur tujuh tahun, Imam Junayd telah diuji
oleh gurunya dengan sebuah pertanyaan tentang makna syukur. Dengan
tenang dan tangkas, ia menjawab pertanyaan tersebut, "Jangan sampai Anda
berbuat maksiat dengan nikmat yang telah diberikan Allah SWT.” Itulah
jawaban yang singkat dari Imam Junayd.
Kehidupan
Imam Junayd al-Baghdadi,di samping sebagai sufi yang senantiasa
mengajarkan ilmunya kepada murid-muridnya, ia juga sebagai pedagang yang
meneruskan usaha ayahnya, yaitu sebagai pedagang barang pecah-belah di
pasar tradisional. Selesai berdagang, beliau ke rumah dan mampu
mengerjakan shalat dalam waktu sehari semalam sebanyak empat ratus
raka'at.
Disamping itu, Imam Junayd memiliki
sifat tegas dalam pendirian. Itu terlihat ketika ia menandatangani surat
kuasa untuk menghukum mati muridnya sendiri, Husayn ibn Mansur
al-Hallaj (w. 309 H/922 M), sufi pencetus konsep Hulul. Dalam surat
kuasa itu, ia menulis dengan tegas, “Berdasarkan syari'at, ia
(al-Hallaj) bersalah, tetapi menurut hakikat, Allah Yang Maha
Mengetahui.”
Pada akhir perjalanan hidupnya, ia
diakui banyak muridnya sebagai imam. Sehubungan dengan itu, dalam
pandangan Sa’id Hawwa, seorang tokoh sufi kontemporer, ada beberapa sufi
yang dapat diterima oleh umat Islam, salah satunya adalah Imam Junayd
al-Baghdadi ini, di samping tokoh-tokoh lain, seperti al-Ghazali (w.505
H/1111 M). Imam Junayd meninggal dunia pada Jumat, 298 H / 910 M (versi
lain: 297 H/910 M) dan dimakamkan di dekat makam pamannya sekaligus
gurunya, Syaikh Sari as-Saqati, di Baghdad.
Dari
surat-suratnya atau risalah-risalah singkatnya dan keterangan dari para
sufi serta penulis biografi sufi sesudahnya, dapat dipandang bahwa
jalan hidup Imam Junayd al-Baghdadi merupakan perjuangan yang permanen
untuk kembali ke “Sumber” segala sesuatu, yakni Tuhan. Bagi al-Junayd
al-Baghdadi, cinta spiritual (mahabbah) berarti, “Sifat-sifat Yang
Dicintai menggantikan sifat-sifat pencinta.”
Imam
Junayd memusatkan semua yang ada dalam pikirannya, semua
kecenderungannya, kekagumannya, dan semua harapan dan ketakutannya,
hanya kepada Allah SWT. Untuk itulah, dengan paham-paham ketasawufannya,
ia sering dipandang sebagai seorang syaikh sufi yang kharismatik di
kota Baghdad. Banyak tarekat sufi yang silsilahnya melalui Imam Junayd.
Imam
Junayd terkenal sebagai tokoh sufi yang sangat konsen dengan dunia
tasawuf yang digelutinya. Bahkan bagi beliau tidak ada ilmu di dunia ini
yang lebih tinggi dari tasawuf. Dalam hal keteguhan pada tasawuf inilah
beliau mengatakan, “Apabila saya mengetahui ilmu yang lebih besar dari
tasawuf, tentulah saya pergi mencarinya, sekalipun harus dengan cara
merangkak.”
Setiap malam beliau berada di
masjid besar Baghdad untuk menyampaikan kuliahnya. Ramai penduduk
Baghdad datang masjid untuk mendengar kuliahnya sehingga penuh sesak.
Imam
Junaid hidup dalam keadaan zuhud. Beliau redha dan bersyukur kepada
Allah SWT dengan segala nikmat yang dikurniakan kepadanya. Beliau tidak
pernah berangan-angan untuk mencari kekayaan duniawi dari sumber
pekerjaannya sebagai peniaga.
Beliau akan
membahagi-bahagikan sebahagian dari keuntungan perniagaannya kepada
golongan fakir miskin, peminta dan orang-orang tua yang lemah.
Bertasawuf Ikut Sunnah Rasulullah saw
Imam
Junaid seorang yang berpegang kuat kepada al-Quran dan as-Sunnah.
Beliau sentiasa merujuk kepada al-Quran dan sunnah Rasulullah saw dalam
setiap pengajiannya.
Beliau pernah berkata:
"Setiap
jalan tertutup, kecuali bagi mereka yang sentiasa mengikuti perjalanan
Rasulullah saw. Sesiapa yang tidak menghafal al-Quran, tidak menulis
hadis-hadis, tidak boleh dijadikan ikutan dalam bidang tasawuf ini."
Memiliki Beberapa Kelebihan dan Karamah
Imam
Junaid mempunyai beberapa kelebihan dan karamah. Antaranya ialah
berpengaruh kuat setiap kali menyampaikan kuliahnya. Kehadiran
murid-muridnya di masjid, bukan saja terdiri daripada orang-orang biasa
malah semua golongan meminatinya.
Masjid-masjid
sering dipenuhi oleh ahli-ahli falsafah, ahli kalam, ahli fiqih, ahli
politik dan sebagainya. Namun begitu, beliau tidak pernah angkuh dan
bangga diri dengan kelebihan tersebut.
Diuji Dengan Seorang Wanita Cantik
Setiap
insan yang ingin mencapai keredhaan Allah selalunya menerima ujian dan
cabaran. Imam Junaid menerima ujian daripada beberapa orang musuhnya
setelah pengaruhnya meluas. Mereka telah membuat fitnah untuk
menjatuhkan imej Imam Junaid.
Musuh-musuhnya
telah bekerja keras menghasut khalifah di masa itu agar membenci Imam
Junaid. Namun usaha mereka untuk menjatuhkan kemasyhuran Imam Junaid
tidak berhasil.
Musuh-musuhnya berusaha berbuat
sesuatu yang boleh memalukan Imam Junaid. Pada suatu hari, mereka
menyuruh seorang wanita cantik untuk memikat Imam Junaid. Wanita itu pun
mendekati Imam Junaid yang sedang tekun beribadat. Ia mengajak Imam
Junaid agar melakukan perbuatan terkutuk.
Namun
wanita cantik itu hanya dikecewakan oleh Imam Junaid yang sedikitpun
tidak mengangkat kepalanya. Imam Junaid meminta pertolongan dari Allah
agar terhindar daripada godaan wanita itu. Beliau tidak suka ibadahnya
diganggu oleh sesiapa. Beliau melepaskan satu hembusan nafasnya ke wajah
wanita itu sambil membaca kalimah Lailahailallah. Dengan takdir Tuhan,
wanita cantik itu rebah ke bumi dan mati.
Khalifah yang mendapat tahu kematian wanita itu telah memarahi Imam Junaid kerana menganggapnya sebagai suatu perbuatan jenayah.
Lalu
khalifah memanggil Imam Junaid untuk memberikan penjelasan di atas
perbuatannya. "Mengapa engkau telah membunuh wanita ini?" tanya
khalifah.
"Saya bukan pembunuhnya. Bagaimana
pula dengan keadaan tuan yang diamanahkan sebagai pemimpin untuk
melindungi kami, tetapi tuan berusaha untuk meruntuhkan amalan yang
telah kami lakukan selama 40 tahun," jawab Imam Junaid.
Wafatnya
Akhirnya
kekasih Allah itu telah menyahut panggilan Ilahi pada 297 Hijrah. Imam
Junaid telah wafat di sisi As-Syibli, seorang daripada muridnya.
Ketika
sahabat-sahabatnya hendak mengajar kalimat tauhid, tiba-tiba Imam
Junaid membuka matanya dan berkata, "Demi Allah, aku tidak pernah
melupakan kalimat itu sejak lidahku pandai berkata-kata."
|
Komentar
Posting Komentar